(Job)studenten op de werkvloer: UNIZO neemt een kijkje.

Steve & Sandra baten hun frituur ’t Simpelke uit te Kinrooi. Naast deze succesvolle frituur hebben ze een apart ijssalon dat in de zomer open is en in de winter wordt omgetoverd tot een leuke pop-up pastabar.

Mede dankzij de inzet van jobstudenten, groeien deze ondernemingen met de dag.

Ze werken enkel en alleen met jobstudenten. Zo zijn er momenteel 7 jobstudenten in dienst die elkaar afwisselen. Kwaliteit, vriendelijkheid en klanttevredenheid is een vanzelfsprekende missie en visie voor Sandra & Steve en het hele team.
Sandra & Steve zijn overtuigd dat een divers en inclusief team van (job)studenten een sterkte is voor een bedrijf. Als jobstudent kan je extra vaardigheden in je rugzak steken. Het gaat om skills zoals: leren werken tegen deadlines, jezelf beter leren kennen, hygiëne, verantwoordelijkheden, klantvriendelijkheid, zelfstandigheid, inzicht, leren opkomen voor jezelf, normen en waarden en zoveel meer..  Kortom, het gaat om vaardigheden aanleren die onmisbaar zijn voor een transitie vanuit het onderwijs naar de arbeidsmarkt.

Dé 5 succesfactoren om de studenten te vinden en aan boord te houden volgens hen:

  1. Screenen: via mediatools van studenten, om deze doelgroep te bereiken.
    Via eigen netwerk ongeacht geslacht, huidskleur, afkomst, seksuele oriëntatie, genderidentiteit- en expressie, diploma, handicap, levensbeschouwing… Hun beleid ondersteunt diversiteit en inclusie! Via mond op mond reclame: studenten die er al werken en een positieve ervaring ervaren en zo mee rekruteren bij vrienden.
  2. Onthaal: elke jobstudent die start een goed gevoel geven en welkom laten voelen. Persoonlijk opvangen en kennismaking met andere studenten. Eerlijke loonvoorwaarden.
  3. Communicatie: een goede communicatie, waardering en feedback. Zowel motiverende als opbouwende feedback.
  4. Waardering – retentie: de student tevreden houden van de planning. Maatwerk van uurrooster, eigen inspraak werkuren. Dus inzet op retentie en aanwezigheden = teambinding. Flexibiliteit van beide kanten.
  5. Begeleiding: Coachend begeleiden – interne en intense begeleiding met geduld en menselijkheid. Boventallige inwerkperiode. Inzetten op  mentorschap.

Op de vraag waarom ze andere werkgevers zouden aanraden om met jobstudenten te werken, antwoorden ze: ZEKER DOEN! Het geeft verjonging en genereert klanten. 

Bovendien maakt een team van jobstudenten je minder afhankelijk. De flexibiliteit en onafhankelijkheid vinden Sandra & Steve dan ook een enorm voordeel: je bent niet afhankelijk van één persoon of bepaalde vaste contracturen.

Deel dit artikel